Dansk

Dansk

Om danskundervisningen generelt:

Undervisningen planlægges og gennemføres, så eleven kan gå til prøve i mundtlig og skriftlig dansk, jvf. prøvebekendtgørelsen.

Hovedelementerne i undervisningen er fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i passende form.

Der arbejdes genreorienteret. 
De primære genrer er noveller, lyrik, eventyr, sagprosa… 
Genre-valget i forbindelse med andre udtryksformer er primært reklamer, kortfilm/film, tv-serier, dokumentarudsendelser, musikvideoer, billeder, tegneserier, internet. 
De ”nye genrer” (internet, faktion mm.) samt sagprosa bearbejdes med en særlig fokus på en kritisk forholden til disse genrers stadig større rolle i samfundet generelt og for ungdommen specielt. 

Hovedværker indgår i overensstemmelse med prøvebekendtgørelsen for dansk. Der arbejdes med tre hovedværker på både 9. og 10. Klassetrin. En spillefilm kan indgå som hovedværk. 

Der arbejdes temaorienteret med temaer, der har almen menneskelig interesse, værdi og gyldighed. 

Demokrati er både tema og ”metode”. 

Der arbejdes med aktuelle temaer primært som grundlag for diskussion for på den måde at sikre, at samfundsfaglige elementer integreres i undervisningen. 

IT inddrages i undervisningen både som arbejdsredskab og som medie. 
Undervisningen planlægges og gennemføres, så eleven kan gå til prøve i mundtlig og skriftlig dansk, jvf. prøvebekendtgørelsen.