Fysik/Kemi

Fysik/Kemi

Målet med fysikundervisningen er

At eleverne tilegner sig viden og indsigt om fysiske og kemiske forhold. 
Undervisningen skal medvirke til udvikling af naturvidenskabelige arbejdsmetoder og udtryksformer hos den enkelte elev med henblik på at øge eleverne viden om og forståelse af den verden, de selv er en del af. 
Undervisningen skal give mulighed for at stimulere og videreudvikle alle elevers interesse og nysgerrighed overfor naturfænomener, naturvidenskab og teknik med henblik på at udvikle erkendelse, fantasi og lyst til at lære. 
Eleverne bør opnå tillid til egne muligheder for at forholde sig til problemstillinger med naturvidenskabeligt og teknologisk indhold af betydning for den enkelte og samfundet. 
Undervisningen skal bidrage til elevernes grundlag for at få indflydelse på og tage medansvar for brugen af naturressourcer og teknik både lokalt og globalt. 
Undervisningen skal give eleverne mulighed for at erkende naturvidenskab og teknologi som en del af vor kultur og vort verdensbillede. 

Timeantal: 2,5 ugentlige timer af 60 min. Undervisere: SD, KT & KL

Stoffer og fænomener omkring os

Undervisningen skal omfatte fysiske og kemiske egenskaber ved nogle af hverdagens stoffer og materialer. Undervisningen skal rumme eksempler på fænomener fra dagligdagen samt forbinde hverdagshændelser med fysiske og kemiske grundfænomener . Der lægges vægt på fænomener, der er tæt forbundet med brugen af vore sanser.

Det naturvidenskabelige verdensbillede

Undervisningen skal indeholde: - nogle grundlæggende træk af det naturvidenskabelige verdensbillede 
- eksempler på udviklingen af menneskers forklaringer på verdens kemiske og fysiske opbygning 
- eksempler på forestillinger om universet til forskellige tider. 
Undervisningen skal omfatte den atomare beskrivelse af grundstoffer og kemiske forbindelser samt grundstoffers periodiske system. 
I undervisningen skal indgå eksempler på, at atom¬molekylemodeller kan give forklaring på en række stofegenskaber og stofomdannelser.

Liv og Miljø

Undervisningen skal omfatte: - et eller flere stofkredsløb i naturen 
- eksempler på, hvordan menneskers virksomhed medfører indgreb i naturens stofkredsløb og energistrømme med følger for menneskers, dyrs og planters levevilkår. 
I undervisningen skal indgå eksempler på fysiske og kemiske virkninger på levende organismer.

Teknologi

Undervisningen skal inddrage: - samfundets brug af lagerenergi og vedvarende energi 
- eksempler på de uundgåelige tab i energikvalitet, der forekommer, når man udnytter de forskellige former for energi 
- fremstilling og distribution af elektricitet inddrages i 9. kl. 
- principper bag brug af elektricitet inddrages i 9. kl. 
- eksempler på foranstaltninger, der begrænser skadelige virkninger på miljøet. 
I undervisningen skal indgå eksempler på kemiske produktionsprocesser og kemisk produktion samt fordele og ulemper ved fremstilling og anvendelse af produkterne.