HUMA

HUMA

MÅL
Formålet med undervisningen i HUMA er, at eleverne, ud fra de muligheder et efterskole år indeholder samt elevernes givende forudsætninger, tilegner sig viden om forskellige samfundsforhold, historie, kroppen og andet med henblik på at give eleverne en basis for at kunne forstå og agere i den omkringliggende verden. Desuden skal den give eleverne mulighed for stillingtagen og handlen i forhold til samfundet omkring dem.

Undervisningen skal anvende varierende arbejdsformer, herunder iagttagelse, deltagelse.

Metode
Undervisningen tilrettelægges i temaer, gerne med et aktuelt udgangspunkt. Det betyder at vi gennem undervisningen gerne vil arbejde med aktuelle problemstillinger, evt. set i et historisk perspektiv. Det kan også være emner der har aktualitet i forhold til eleverne og deres livssituation. Målet er at skabe relevans for eleverne gennem en mere smidig tilrettelæggelse af undervisningen. Desuden giver puljetimerne mulighed for at skabe tværfaglige sammenhænge.

Indhold
Der vil i undervisningen være:
- Samfundsfaglige emner
          At eleverne udvikler lyst til at forstå deres hverdagsliv i et samfundsmæssigt perspektiv og evne til at indgå aktivt i et         
          demokratisk samfund.
          Eleverne skal udvikle historie- og samfundsbevidsthed, kritisk sans og færdighed i at iagttage, analysere og vurdere nationale 
          og internationale samfundsforhold og konflikter.
          Eleverne skal rustes til at deltage aktivt i samfundsudviklingen og udvikle ansvarlighed for løsningen af fælles opgaver.
- Emner vedrørende fysiologi og anatomi
          Eleverne skal have et kendskab til kroppens funktioner deriblandt kredsløb og lignende. Vi forsøger at viderebygge elevernes
          biologiske kendskab til kroppens funktioner herunder blandt andet muskler, knogler, kredsløb og led ud fra en idrætslig vinkel.
- Historiske emner
          At styrke elevernes historiebevidsthed og identitet og øge deres lyst til og motivation for aktiv deltagelse i et demokratisk
          samfund. Det sker ved at fremme deres indsigt i, at mennesker er historieskabte såvel som historieskabende.
          Eleverne skal udvikle historie- og samfundsbevidsthed, kritisk sans og færdighed i at iagttage, analysere og vurdere nationale
          og internationale samfundsforhold og konflikter.
          Andre emner der har relevans i forhold til målet for faget.

Evaluering
Der gives en samlet karakter i faget.

Hvem er lærere: JH, MS, JT, FK, KT, TN