Kristendom
Formålet med undervisningen i kristendom er, at eleverne erkender og forstår at den religiøse dimension har betydning for livsopfattelsen hos det enkelte menneske og for dets forhold til andre.
Undervisningen tager sit udgangspunkt i kristendommen, som denne fremtræder i historisk og nutidig sammenhæng.
Eleverne skal opnå kendskab til bibelske fortællinger og forståelse af kristendommens betydning for værdigrundlaget i vor kulturkreds. Derudover indgår ikke-kristne religioner og livsanskuelser med henblik på, at eleverne får forståelse at andre livsformer og holdninger.
Gennem mødet med de forskellige former for livsspørgsmål og svar, som findes i kristendommen samt i andre religioner og livsopfattelser, skal undervisningen give eleverne et grundlag for personlig og ansvarlig stillingtagen og handling overfor medmennesket og naturen.
Timetal: 0,75 ugentlige timer af 60 min.
Kristendomsundervisning tilbydes kun til 9. Kl.
Livsfilosofi og etik
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
-reflektere over grundlæggende tilværelsesspørgsmål og diskutere den religiøse dimension og dens betydning for menneskers livsforståelse.
- forstå og forholde sig til religiøst sprog.
- vurdere etiske principper og moralsk praksis.
- udtrykke sammenhænge mellem forskellige værdigrundlag og tilhørende tydning af tilværelsen.
- håndtere mødet mellem forskellige kulturer og religioner.
- reflektere over og udtrykke sig om forholde mellem mennesket og naturen.
Bibelske fortællinger
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- udtrykke viden om centrale fortællinger fra det gamle og nye testamente.
- diskutere de bibelske fortællingers sigte og perspektiv og deres tydning at tilværelsen.
- gøre rede for bibelske fortællinger og symbolers betydning i kunsten, herunder litteraturen.
Kristendommen og dens forskellige udtryk i historisk og nutidig sammenhæng
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- forholde sig til spørgsmålet om, hvad kristendom er.
-gengive hovedtrækkene i kristendommens historie.
- vurdere kristendommen og folkekirkens betydning i Danmark.
- forholde sig til kirkelige retninger i vor tid.
- formulere sig om brug og betydning af kristne symboler og ritualer.
-tolke salmer og sange samt benytte dem som udtryksform
Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser.